گرافیک به میان مردم عادی رفته و برای اثبات موجودیت خود، به صورت هنری فعال، موظف و البته تا حدودی مادی در آمده است.
هنرگرافیک به عنوان رسانه جمعی بسیار گسترش پیدا کرده و روشهای تهیه آنها متنوع شدهاند و ازهمه مهم تر نو آوری هایی است که در پاسخ به نیازهای هنر زمان ایجاد شده است.
در ایران نیز پیش تر، هنر گرافیک در شکل محدود و تنها در خدمت تزئین به کار میرفت. اما در عین حال، به دلیل ویژگیهای مذهبی و ملیاش، در مردم نفوذ زیادی داشت
- آشنایی با هنرهای تجسمی | آشنایی با مکتبهای عکاسی | شنایی با تاریخچه عکاسی | چطورهای عکاسی | آشنایی با هنر گرافیک | آشنایی با مکاتب هنرهای تجسمی
- زندگینامه هنرمندان نقاش | زندگینامه هنرمندان خوشنویسی و نقاشیخط | زندگینامه هنرمندان معمار | زندگینامه هنرمندان مجسمه ساز | زندگینامه هنرمندان عکاس | زندگینامه هنرمندان تجسمی |
با گشایش دانشکده هنرهای زیبا و فعالیت کسانی چون محمد بهرامی گرافیک ایران به دست هنرمندان ایرانی، جان تازهای گرفت.
زمانی که گرافیک ایران هنری نوپا بود بیشتر درباره ترکیب بندی، موضوعات و سایر جنبه های هنری آن بحث می شد.
اما چون گرافیک هنری کاربردی است، با موضوعات اجتماعی مواجه می شود و در نهایت اینکه گرافیست سفارش می گیرد.
بنابراین گرافیک فرهنگی و تجاری می توانند در کنار یکدیگر به شکل همسو به فعالیت ادامه دهند.
گرافیک فرهنگی ایران ابعاد و توان قابل ملاحظه ای داشته و شاید گرافیک تجاری ما در قیاس با گرافیک تجاری و تبلیغاتی معاصر جهانی بسیار عقب مانده باشد، اما گرافیک فرهنگی ما در بسیاری نمونه ها پا به پای گرافیک جهانی پیش رفته است.
رایانه نیز با امکانات نرم افزاری و سخت افزاری به دوستداران گرافیک امکانات بی حد و حصری در این زمینه بخشیده و تاثیر بسزایی در رشد گرافیک ایران داشته است.
موضوع چاپ و تکثیر هم در سال های اخیر با ورود تکنولوژی دیجیتال رو به رشد نهاده است.
همچنین اطلاعات جهانی که به اضافه کلام و تصویر به غنی سازی حوزه های بصری گرافیک کمک کرده دلایلی است که می تواند موجب امیدواری و خوشبینی ما نسبت به حوزه گرافیک باشد.
کارشناسان معتقدند؛ به رغم مشکلات فراوانی که بر سر راه گرافیک ایران وجود دارد، آینده این هنر در ایران روشن است.
در تایید این نظریه، می توان به تعدد هنرمندان شاغل در حوزه گرافیک، تدریس این هنر در هنرستان ها، حضور آن در قالب یک رشته دانشگاهی و فعالیت های داخلی و بین المللی انجمن طراحان گرافیک اشاره کرد.
به یاد داشته باشیم که گرافیک را نخستین بار استادانی چون هوشنگ کاظمی و محمود جوادی پور وارد دانشگاه کردند.
پیش از این گرافیک به نوعی زیرمجموعه هنرهای زیبا بود و هنرمندانی از این دست، توانستند هنر گرافیک را توسعه دهند و آن را به شکل رشته ای مستقل به کرسی دانشگاه ها وارد کنند.
بنابراین جریان هنری گرافیک ایران مرهون تلاش های افرادی در طول تاریخ است که بی پشتوانه توانستند آثار گرافیکی ارزنده ای ارائه کنند.
مطالبی که در پی از نظر خوانندگان همشهری آنلاین میگذرد، زندگینامه و معرفی هنرمندان این رشته از هنرهای تجسمی است.